Emésztőrendszer állapota és a B vitaminok

2019.06.25

Kép forrás: Google
Kép forrás: Google

Régóta érett már, hogy írjak a B-vitaminokról, ami megadta a löketet, az elmúlt időszakban a tanácsadásra jelentkezők laboreredményeinek pocsék értékei voltak. 

Remélem sikerül megint közérthetően és alaposan körbejárnom a témát, főleg, hogy a "lapos föld" hívőket is szeretném meggyőzni. Kik ők? Azok, akik a hiányos, helytelen táplálkozásukból kifolyólag, ezen vitaminok hiányától szenvednek, de eszükben sincs ezen változtatni, mert a B-vitaminok hizlalnak szerintük! Az írásom végére érve, reményeim szerint ők is átgondolják ezt a nézetüket.

Lássuk..

Hiánya mivel járhat, milyen folyamatokban vesz részt:

Hízni általában csak a kalóriák túlzott bevitelétől szokott az ember, de lejjebb mindjárt leírom, hogy ez nem minden esetben igaz. Természetesen nem vitatom a B-vitaminok (főleg a B6) étvágyra gyakorolt hatását, de tudjuk, mennyit és mit eszünk az rajtunk múlik!

  • B- vitaminok nélkül nincs egészséges anyagcsere folyamat, hiányában lelassulhat.
  • Nélkülük nincs egészséges hormonszabályozás, hiányában hormonegyensúly zavarok léphetnek fel.
  • Idegrendszer működéséhez elengedhetetlen.
  • Terméketlenség, vetélések
  • Vérképzés zavarai, vérszegénység (megaloblastic anaemia)
  • Hiányában, kórós fáradtság, depresszió, zavarodottság léphet fel pl. pellagra
  • Immunrendszer
  • Szív, és érrendszeri betegségek, zavarok
  • Rák
  • Menstruációs zavarok PMS
  • Emésztési zavarok pl. székrekedés, bélbetegségek
  • Étvágytalanság
  • Hajhullás, kiütések, megduzzadt, vörös nyelv
  • Beriberi, Wernicke-Korsakoff szindróma
  • Bőrbetegségek...

Mitől alakulhat ki a B-vitaminok hiánya?

A bél mikróökológiai egyensúlyát felboríthatja és ezzel felszívódási zavarokat, hiánybetegségeket idézhet elő, illetve befolyásolhatják a következők:

- Hiányos és a helytelen táplálkozási szokások miatt kialakuló hiánybetegségek - Lyukas bél

- Folyamatos stressz, amely a mellékvese elfáradásához vezet, ami szintén növeli a napi B-vitamin szükségletet.

- A túlzott zsír (főleg transz-, és egyéb nem esszenciális zsírok) és fehérje fogyasztása. Mindkettő növeli a B (főleg a B12) vitamin igényt.

- A feldolgozott ételek. A hőkezeléssel (pasztőrözött) tartósított ételeknél a vitamin veszteség akár 77% is lehet.

- Dohányzás, gyógyszerek, drogok. A dohányzás, alkohol, és kávéfogyasztás, ill. a fogamzásgátlók növelik a szükségletet.

- Terhesség és szoptatás. Mindkét esetben többlet B- vitaminra van szükség. Ha az újszülöttnél pl. B12- vitamin hiány lép fel, apátiát és fejlődésben visszamaradást okozhat.

- Krónikus betegségek. A bélrendszerbe került élősködők, fertőzések, máj betegségek, emésztőrendszeri betegségek, rák, mind csökkentik a B - vitaminok szintjét, felszívódásuk hatékonyságát.

- Műtét: ha eltávolítják a gyomornak azt a részét, ahol az intrinsic faktor termelődik és választódik ki, vagy azt a részt ahol felszívódik a vitamin, injekcióban kell pótolni.

- Túlzott C-vitamin fogyasztás, olyan vitamin és ásványi anyag pótló és táplálék kiegészítők, amelyek rezet is tartalmaznak, valamint a spirulina, gátolják a felszívódást.

Az emésztőrendszer betegségei pl. a dysbiosis - rendellenes erjedés a bélben- vagy Candida is vezethet a B-vitaminok, cink és magnézium hiányához.

A magas homocisztein szint azoknál fordul elő a leggyakrabban, akik kevés folsavat (B9), B6 vagy B12 fogyasztanak. Emelkedett szintje megkönnyíti a vérrögképződést, megnehezíti a petesejt beágyazódását, korai vetélést okozhat, progeszteron és ösztrogén alacsony szintjéhez, továbbá magasabb 'rossz ' koleszterin (LDL) értékhez vezethet.

Közérthetően írva, nincs B-vitaminok nélkül egészséges szervezet.

Mit lehet tenni?

Sajnos a megváltozott mezőgazdasági termelés, állattartás és takarmányozás és élelmiszeripari feldolgozás miatt az élelmiszerek vitamin, nyomelem és ásványi anyag tartalma roppant csekély.

Próbáljunk minél természetesebb forrásból származó alapanyagokat beszerezni, az adott klímának és idénynek megfelelő zöldségeket, gyümölcsöket, gabonaféléket. Húsokból is a hagyományos takarmányozásból, organikus eredetűeket fogyasszuk inkább. Ha étrend kiegészítőt választunk, nézzük meg alaposan az összetevőket, minél kevesebb hozzáadott anyagot tartalmazzon.

B- vitaminok fajtái, miben találhatók:

Tiamin B1

A glükózt segíti energiává alakítani, továbbá az idegrendszer egészséges működését támogatja. Megtalálható a teljes értékű gabonákban, olajos magvakban, hüvelyesekben, diófélékben, élesztőben, disznóhúsban.

Riboflavin B2

Elsősorban az energizáló folyamatokban vesz rész, továbbá az egészséges bőrt és látást támogatja. Megtalálható az erjesztett tejtermékekben, teljes kiőrlésű lisztekben, gabonákban, zöld leveles zöldségekben, húsokban, élesztőben, belsőségekben (máj, vese).

Niacin B3

A niacin elengedhetetlen ahhoz, hogy a szervezet a szénhidrátokat, zsírt és alkoholt energiává alakítsa. Segít fenntartani a bőr, ideg-, és az emésztőrendszer működését. Ellentétben a többi B-vitaminnal a niacin jól tűri a hőhatást. Megtalálható a húsokban, halakban, tojásban, teljes értékű lisztekben, gabonákban, gombákban, diófélékben.

Pantoténsav B5

A pantoténsav szükséges a szénhidrátok, fehérjék, zsírok és alkohol, valamint vörösvérsejtek és szteroid hormonok előállításához. Megtalálható számos élelmiszerben, májban, húsokban, tejben, tojásban, vesében, élesztőben, hüvelyesekben, mogyoró és diófélékben.

B6-vitamin- pyridoxine

A szénhidrát és a fehérje metabolizmushoz elengedhetetlen a vörösvérsejtek és bizonyos agyban előforduló kémiai anyagok kialakulásához. Befolyásolja az agyi folyamatokat a fejlődést, az immunfunkciót és a szteroid hormon aktivitást. Megtalálható a teljes értékű gabonafélékben, hüvelyesekben, zöld és zöld leveles zöldségekben, halakban, húsokban, mogyorófélékben, májban és gyümölcsökben.

Biotin B7

Biotin szükséges az energia anyagcseréjéhez, a zsírszintézishez, az aminosav-metabolizmushoz és a glikogénszintézishez. Megtalálható a karfiolban, tojássárgájában, mogyoróban, májban, csirkehúsban, élesztőben és a gombafélékben.

A magas biotin bevitel hozzájárulhat a vér koleszterinszintjének emelkedéséhez!

Folsav vagy folát B9

Folsav szükséges a vörösvértestek képződéséhez, amelyek oxigént szállítják a testben. Segíti a magzati idegrendszer kialakulását, valamint a DNS-szintézist és a sejtek növekedését. A fogamzó képes nőknek folsavban gazdag étrendre van szükségük.

Jó folsavforrások - ezek közé tartoznak a zöld leveles zöldségek, hüvelyesek, magvak, máj, baromfi, tojás, gabonafélék és citrusfélék.

A túlzott bevitel - folsav általában nem mérgező, bár az 1000 mg / nap feletti túlzott bevitel egy bizonyos időszak után rossz közérzetet, ingerlékenységet és bélfunkciót okozhat. A túlzott folsav bevitel fő kockázata az, hogy elfedheti a B12-vitamin hiányát, ezért a legjobb, ha ezeket a két vitamint az ajánlott mennyiségben fogyasztják.

B12 cyanocobalamin

B12-vitamin elősegíti az idegsejtek, a mentális képességek, a vörösvértestek képződését és egyes zsírsavak és aminosavak lebontását az energia előállítása érdekében. A B12-vitamin szoros kapcsolatban áll a folsavval, mivel mindkettő függ a másiktól, hogy megfelelően hasznosuljanak a szervezetben.

A B12 jó forrásai közé tartozik a máj, a hús, a tej, a sajt és a tojás, szinte bármilyen állati eredetű forrás.

A B12-vitamin hiánya leggyakrabban az időseknél fordul elő, a vegánok (a B12-vitamin csak az állati eredetű élelmiszerekben található) és a vegán anyák csecsemője. A tünetek közé tartozik a fáradtság és a fáradtság, az étvágytalanság, a fogyás, a szívdobogás, a légszomj, a látásvesztés, a sima nyelv és a mentális problémák, mint például a depresszió és a memóriavesztés.

Célzott, személyre szabott vitamin kúrával és jól beállított étrenddel a tünetek hamar szűnnek, kezelhető az állapot.

Összegezve, az indok nélküli hasi zsírok megjelenése inkább írható a B-vitaminok csökkent illetve hiányos mennyiségének a számlájára. Remélem sikerült az ellentábort is meggyőznöm a hasznosságáról.

Amennyiben megbizonyosodtunk a kialakult vitaminhiányról és elkezdjük a pótlását étrendkiegészítő formájában, úgy a jelentkező étvágy növekedés, kiküszöbölhető a kiegyensúlyozott étrenddel! Továbbá egy tápanyagokban gazdag és változatos étrend esetén, ezek a hiányállapotok nem igazán fordulhatnak elő.

Magunkat ne kezdjük el diagnosztizálni és lehetőség szerint kezelni saját kútfőből, forduljunk orvoshoz vagy táplálkozási tanácsadó szakemberhez.

Jó egészséget! <3

Forrás irodalom:

Dr. Rudolph Ballentine

Zita West szülésznő/termékenység klinika vezetője