A helyes ételtársítások, alapanyagok

2018.04.10

A helyes ételtársítás

Napjainkban a rohanó életmód, a rendszertelen táplálkozás a rendszeres mozgás hiánya miatt nem nehéz felszedni felesleges kilókat. Sok embert érint ez a probléma, ami a legkülönfélébb -sokszor szélsőséges az egészségre káros hatású- diéták elterjedését eredményezi. Ez egy óriási üzlet a fogyókúrás "csodaszerek" mellett, ahelyett, hogy megismernénk saját testünk működését, figyelnénk a jelzéseit és megtanulnánk enni.

Gondoltál arra, hogy a helytelen ételtársítások negatívan hatnak majd az emésztésedre, anyagcserédre? Kis odafigyeléssel és változtatással, nagyot tudsz lendíteni az anyagcseréden.

Egy nehéz és hosszú emésztési folyamat, olyan anyagok felszaporodását eredményezi a szervezetben, amelyeknek semmi keresnivalójuk nincs ott. Az ételből, ami bent pang a tápcsatornában, olyan savak, gázok szabadulnak fel, amelyekkel a szervezet nehezen küzd meg. Ezek a salakanyagok nem ürülnek ki rövid idő alatt a szervezetből, lerakódnak általában a comb, far, és a derék zsírszöveteiben. A savas kémhatású salakanyagok, amit szervezetünk semlegesíteni próbál, víz visszatartáshoz vezet. Tehát ez is lehet oka a súlynövekedésnek.


Nézzük a gyakorlatban, mit is jelent

Tápanyagok makrók szerint:

- Fehérjék (proteinek): Állati- vagy növényi eredetű

- Szénhidrátok (glukóz vagy cukor): - összetett- főleg keményítők

- egyszerű

- Zsírok (vagy lipidek): Növényi- vagy állati eredetű


Társítások

Gabonák és gabonatermékek

Ideális:

- Hüvelyesek 2:1 arányban fogyasztva

- Édes gyümölcsök - ha tésztához, akkor tojás nélkül készített legyen (durum)

- Dió- és mogyorófélék

- Zöldségek

Burgonyával, főtt paradicsommal, spenóttal vigyázni- keményítő tartalommal számolni kell a többlet kalóriát

- Zsíros sajtok

- Olajak, zsírok


Hús és hal

Ideális:

- Zöldségfélék

- Savanykás gyümölcsök

- Bor

Zsírokkal extrán ne társítsuk. Nagy mennyiségben, nyers zöldségekkel is társítva, korlátozzuk vagy mellőzzük a keménytő tartalmúakat.


Tej és tejtermékek

Ideális:

- Önmagában a legjobb, annak, aki bírja és fogyassza. Organikus, hormon és szteroid mentes állattartásból, nem homogenizált, tartósított nyers tej a legideálisabb.


Tojás

Ideális:

- Zöldségfélék, néha a burgonya is lehet

Ritkán gabonafélékkel és származékaival (pl. olyan receptek ahol főtt tésztával készült), továbbá a savas élelmiszerekkel (ecet, paradicsom, citrom) fogyasztva


Hüvelyesek

Ideális:

- Nyers, főtt zöldségekkel- segítik az amúgy nem könnyen emészthető ételfajta megemésztését

- Gabonafélék 2:1 arányban, kenyér is (nem bolti fehér kenyér)

Elfogadható a zsíros fehérjék, pl. sajtok, húsok és a zsiradékok használata, de figyelni kell az egyéni reakciókat.


Gyümölcs és zöldség

Ideális:

- Zöldségek egymással

- Félédes, édes gyümölcsök (pl. köre, alma, banán, füge) savanykás gyümölcsökkel

- Organikus tej, fermentált tejtermékek -savas gyümölcs erjesztő hatása a tejre

- Olajos magvak és diófélék

- Egészséges, reform gyümölcskenyér- gabonafélékkel társítva


Ha elértél a végére, GRATULÁLOK, remélem segített ez az írásom is, hogy ne misztifikáld túl a diétádat.  MINDIG FIGYELD A TESTED JELZÉSEIT, NINCS KÉT EGYFORMA EMÉSZTŐRENDSZER.

Röviden a végén összefoglalnám.

- Minél kevesebb finomított szénhidrátot, és feldolgozott terméket eszel, annál jobbá vélik az emésztésed.

- Szénhidrátok és hús---Nem! pl. paprikás csirke, nokedlival L

- Szénhidrátok és zöldség----Igen! Itt figyelni kell a magas keményítő tartalmúakkal, savasokkal (pl. paradicsom) ne társítsuk

- Szénhidrátok és zsírok (lipidek) ----Igen!